PARIS 15/11-2009

Hej hej!

Nu har vi varit i Paris! Vi mötte upp Viktor och har haft en helt underbar halvvecka/långhelg! I onsdags morse bar det av tillhuvudstaden och vi var framme vid två, då vi bestämde oss för att ta en taxi till hostlet eftersom vi inte hade nån karta! Detta visade sig vara första gången vi fick se en upprörd fransman.. det var en massa enkelriktade gator och när Ida föreslog att vi kunde gå sista biten, blev chauffören helt galen och började skrika och gå på!! och det tog liksom aldrig slut!! vi visste inte om vi skulle skratta eller gråta! men men fram kom vi!

Vi checkade in och gick sedan ner mot centrum för att möta upp victor som redan varit där i ett par timmar. Vi bestämde oss för att mötas på La fayette som är ett fancy varuhus! Det var riktigt fint, och det hade redan börjat julpynta! När vi träffat Victor gick vi och åt och sedan tog vi oss tillbaka till hotellet där vi slappade hela kvällen med lite vin ost och kex.

En jätte julgran på La Fayette!

Torsdagen bestod av alla kulturella upplevelser som "ska" ses i Paris; Eiffeltornet, Louvren och Notre Dame. Och på kvällen åt vi Sushi och sedan gick vi till en bar och drack ett glas vin och mös på! Allt promenerande har tärt på oss så vi har varit väldigt trötta varje kväll.. gamla? ;)

Eiffeltornet!

Victor, Ida och Stina på toppen av tornet!

Utanför Louvren hittade vi de här fins konstverken. Vi försökte härma minerna! :)

Louvren!

Mona-Lisa! Där var 10 skyltar att man inte fick fotografera, men ca 100 turister -som fotograferade! ;)

Den inverterade pyramiden!

God pasta till lunch!

Notre Dame!

Fredagen började med Triumfbågen och sedan gick vi på Champs Elysée och kollande i affärer. När Victor tröttnat (!) började vi gå in på lite sidogator då vi gick förbi en håralong med bara mörkhyade! Vi traskade in och beställde en tid, och möttes av en held del undrande blickar. Frisören klippte lite här och lite där och sedan höll hon på att locka håret i en halvtimme!! så det var mer styling än klippning, men men vi säger att vi betalade för upplevelsen! ;)

Triumfbågen!

På kvällen mötte vi upp Viktors familjs franska vänner och åt på en god fiskrestaurang. Mycket gott! Dock känns det lite sent att äta middag halv elva på kvällen ;)

På lördagen kände Stina sig krasslig så Ida och Vistor begav sig själv till Sacre Coeur. Vi njöt av utsikten och av atmosfären och var riktigt imponerade! Till lunch gick vi tillbaka och hämtade Stina för att äta mer sushi (det är ju sååå gott! ;)) och sedan åkte vi ner på några shopping gator vi hade fått rekomenderat. Strosade runt lite innan vi åkte tillbaka till hostlet för att ladda inför kvällen.

På kvällen mötte vi upp Jessica och Sofia, som också pluggar i Grenoble samt tre grabbar från lund som de hade träffat. Vi var och åt på en restaurang och gick sedan på en bar. När klockan var två skulle de andra ut på club men vi kände för att åka till hostelt så vi gick mot metron som visade sig hade slutat gå. Vi började gå mot nästa metrostation samtidigt som vi frsökte få tag på en taxi. Vi insåg snabbt att alla metros var avstängda så vi började gå hemåt, desperata efter en taxi. Nästan en och en halv timme senare fick vi ÄNTLIGEN tag på en taxi och åkte hem och deckade i sängarna.

Victor åkte tidigt imorse, och vårt tåg skulle gå tjugo i tolv. Halv tolv stod vi fortfarande vid metrostationen, det tog visst längre tid än vi trodde.. :S men till slut kom vi fram till tågstationen och hoppade på ett tåg till lyon för att sedan byta till Grenoble.

Det har varit en lyckad helg, men nu är det tillbaka till allvaret.
Datorn segar sig så fler bilder kommer så småningom! :)
många kramar

Postat av: mamma Marie

Hej tjejer, som vanligt är det alltid lika roligt att läsa er blogg. Vad bra att veckoslutet blev lyckat. Synd om min lilla gumma som inte mådde så bra. Men det är skönt att veta att ni har kommit "hem" välbehållna. Pappa har jobbat så Victor och jag har ätit god middag samt hyrt film. Mysig dag med regn och jätte grått väder. Jag har försökt att ringa ikväll, men ni kanske sover. Vi får höras imorgon. Kryapådigkramar till min tjej och kram till dig Ida. jag kommer att hålla alla tummar som finns för er i veckan. kramiz

2009-11-15 @ 20:49:14
Postat av: Ann

Hej tjejer!

Kul att ni haft trevligt i Paris. Jag tyckte själv om La fayette och vågade mig på en klippning där, det kostade en hel förmögenhet jämfört med hemma i Sverige, men kul var det att bli fixad på parisiskt vis. Jag som inte ens varit på NK (Hansacompagniet) innan. Hann ni med Versaille oxå ?

Krya på dig Stina och kramar till er båda.

Hälsningar

Ann & co

2009-11-15 @ 21:19:19
Postat av: Mikaela

Åh vad jag är avis!!!!! Tänk om man haft pengar att möta upp er där.. Men mina tankar var med er!!

Längtar tills vi ses<3

2009-11-16 @ 12:12:55
Postat av: Helen

Vad mysigt ni verkar ha det. Tiden går ju rysligt fort och snart är ni ju hemma igen! Kul att ni har så mkt bilder i bloggen! Lycka till i skolan nu! Puss o kram